Největším civilním dopravním letadlem na světě je gigant Airbus A380 vyráběný ve francouzském Toulouse. Může přepravit až 853 cestující. Letoun s impozantní délkou 73 metrů a s rozpětím křídel bezmála 80 metrů je v civilní letecké dopravě používán od roku 2007. I přes některé počáteční potíže nedošlo nikdy k žádné tragedii. Továrnu v Toulouse je možno navštívit.

A380: Největší osobní letadlo světa

Letoun Airbus A380 měl být zařazen do provozu v roce 2006. Na přelomu listopadu a prosince 2006 však teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů. Až 15. října 2007 byl předán první letoun ke komerčnímu užívání společnosti Singapore Airlines.

Airbus A380

Airbus A308 je:

  •  73 metry dlouhý
  • 24,1 metru vysoký,
  • s rozpětím křídel 79,8 metrů (o 15 m větší Boeing 747).
  • Dolet se podle typu uvídí 10 400 až 15 200 kilometrů.
  • Dostup (nejvyšší výška letu) je uváděn 13 136 metrů.

Ke konstrukci A380 byly využity materiály nových generací. Byl konstruován nejen jako největší, ale zároveň jako nejúspornější letadlo, na sto kilometrů mělo spotřebovat jen tři litry paliva. Pohon obřího stroje zajišťuje čtveřice výkonných motorů.

Pohodlí až přepych cestujících

Hlavním charakteristickým rysem letounu je dvouposchoďový trup – ačkoli A380 není prvním dvoupatrovým letounem v historii, je prvním, který má dvě pasažérské paluby po celé délce. To umožňuje zřídit i množství nadstandardních atraktivních služeb jako:

  • odpočíváren,
  • barů, itness center,
  • konferenčních místností
  • a lůžkových prostor.

Zejména první třída na horní palubě je velmi moderní, prostorná a luxusní, disponuje nejmodernějším technickým vybavením.

Design kabiny je vypracován s ohledem na co nejvyšší komfort cestujících, takže i ve třídě economy mají dostatek prostoru jak na sedadlech, tak v uličkách, což umožňuje právě velký průměr trupu letounu.

  • Aibus A380 má nejširší trup ze všech dosud používaných letadel.

Víc než půl tisíc cestujících

Ačkoli A380 má stejné modulární vybavení kabiny jako ostatní modely Airbus, nabízí  leteckým společnostem možnost individuálního uspořádání kuchyní, toalet a jiných zařízení.

  • Na paluby airbusu je možno umístit 544 (4 třídy), 644 (2 třídy) nebo 853 (1 třída) cestujících.
  • Hlavní uplatnění má airbus na dálkových transkontinentálních a zaoceánských trasách.
  • V březnu 2017 Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledáváč letenek pouze s letadlem Airbus A380.

 

Kolébka A380 je v Toulouse

V roce 1970 si evropské konsorcium Airbus vybralo pro své ředitelství Toulouse. A také zde postavili výrobní halu pro finální konstrukci jednotlivých částí letadel, které jsou vyráběny v různých evropských zemích. S Airbusem přišlo množství dalších leteckých firem, vznikly výzkumné zkušebny a další výroby, které na sebe letectví nabalilo. Tak byl položen základ současného ekonomickému boomu Toulouse.

  • První linka na výrobu A380 byla otevřena v Toulouse v květnu 2004. Do závodu investoval Airbus 240 milionů eur. Výrobní hala měří na délku bez deseti metrů půl kilometru, 250 metrů na šířku, a v nejvyšším bodě dosahuje do výše 46 metrů.

Společnost Airbus nabízí prohlídky svých zařízení v Toulouse (ve francouzštině a angličtině).

  • Prohlídka trvá asi 60 minut.
  • Výklad podává průvodce, návštěva zahrnuje promítání propagačního historického videa a pohled na výrobní linku A380.
  • Fotografování je přísně zakázáno;
  • návštěvník si musí přinést fotografii.
  • Prohlídku je třeba rezervovat předem, zvláště anglicky mluvící turisté.
  • Zavřeno je v neděli.
  • Cena prohlídky je od 15,5 do 23 euro – podle vybraného typu

Foto: Airbus A380 (pixabay.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.