Vydat se na výlet autem do Francie sice není nic nemožného, ale pro hladký průběh cesty, pobyt v cizí zemi a šťastná návrat to předpokládá jistou připravenost. Jednak po stránce materiálového a technického vybavení, ale právě tak z hlediska přípravy teoretické. To se týká nejen trasy, po kterou do Francie pojedeme, ale také dopravních předpisů, jež ve Francii nejsou úplně stejné jako v Česku. Přípravu nelze podceňovat, protože za chyby se platí – to není jen přísloví. Pokuty v eurech mohou dovolenou značně prodražit.

Před cestou autem do Francie

Než se vydáme vozem do Francie je dobré nejdřív naplánovat si trasu. Do Francie můžeme jet přes Německo, a nebo přes Německo, Švýcarsko a Itálii. To podle cíle cesty.

  1. Při cestě do Francie přes Německo se obvykle překračuje hranice v Rozvadově. Po dálnici A6 pokračujeme na Norirberk. U Mannheimu přejedeme na dálnici A5 ve směru na Basilej a za Freiburgem překračujeme hranici s Francií dálnice A36.
    Výhodou je, že německé dálnice jsou zatím bez poplatků.
    Ve Francii už však budeme platit mýtné.
  2. Cesta přes Itálii začíná také na přechodu v Rozvadově. Pokračujeme ale na Mnichov po A93, z Mnichova na Bregenz po A13 ve směru na Vaduz. Cesta dál vede na Miláno, podél pobřeží na San Remo a dál do Francie.
    Ve Švýcarsku je třeba švýcarská dálniční známka – bohužel jen celoroční.
    V Itálii se stejně jako ve Francii platí mýtné.

Mýtné ve Francii

Všechny francouzské dálnice (až na drobné výjimky) jsou zpopletněny. Při vjezdu je třeba si vyzvednout lístek (na mýtnici, péage) do turniketu. Mýtné se platí při výjezdu. Dálnice jsou ve velmi dobrém stavu.

Provoz je hustší jen ve dnech před delšími svátky, na zařátku a na konci prázdnin a v obecně v turistické sezoně.

Povinná výbava

  • Výstražný trojúhelník
  • Reflexní vesta (pro každou osobu, která by v případě nehody vystoupila z vozu)
  • Náhradní žárovky (doporučené)
  • Tester na alkohol (musí splňovat francouzskou  normu NFX20702 pro tester chemický nebo normu NFX20204 pro přístroj elektronický. Tester nesmí být použitý a nesmí mít propadlou dobu použitelnosti.)
  • Dětská autosedačka – povinná pro děti do 13kg, vajíčko pro děti do 10kg. Do 10ti let povinná dětské zabezpečení a zákaz jízdy vpředu (leda že chybí zadní sedadla).
  • Zimní pneumatiky v zimním období  (doporučená minimální hloubka dezénu 3,5 mm)

Dopravní předpisy ve Francii

Dopravní provoz ve Francii se řídí silničním zákonem. Na dopravní přestupky je proto pohlíženo jako na porušení zákona a trestáno pokutami na místě. O jejich výši se nediskutuje. Francouzští policisté jsou oprávněni k udělení blokové pokuty na místě až do výše 375 EUR. Bloková pokuta může být udělena mimo jiné za nedodržení rychlostního limitu, při nezapnutých bezpečnostních pásech, v případě, že u sebe řidič nemá potřebné doklady k vozidlu.

Pokuty za dopravní přestupky ve Francii

  • Podle silničního zákona nesmí řidič používat navigaci, která upozorňuje na policejní radary. A to je vybavenost mnoha typů navigací. Zkušení proto doporučují, máme-li takový navigační přístroj, vůbec ho do Francie nebrat. Trestné je totiž i jeho pouhé převážení. Pokuta za tento přestupek je 1500 euro, což není málo.
  • Levné není ani telefonování za jízdy. I u nás je zakázáno, ale… (všichni to známe nebo vidíme). Ve Francii tato “slabost” přijde na 135 euro.
  • Sledovat v automobilu televizi není sice v Česku nešvar nijak rozšířený, ale kdyby, stojí to na pokutě 1500 euro.
  • Jet do Francie s evidenční značkou, která neodpovídá jejich normě (třeba bez modrého označení Evropské unie), také není levné – 135 euro.
  • Stejně vysoká pokuta je za jízdu po dálnici v odstavném pruhu (také “hezký” český zvyk). Zakázáno a stejně pokutováno je ovšem i pouhé vjetí do něj.
  • Řídit vůz pod vlivem omamných látek není ve Francii přestupek, ale trestný čin. Nejvyšší tolerované množství alkoholu v krvi je 0,05 procenta. I řidič, který je zadržen policií pro rychlou jízdu nebo je viníkem autonehody se musí podrobit dechové zkoušce, nebo odběru krve na zjištění alkoholu či omamných látek.
  • Řidič i spolujezdci na předních a zadních sedadlech musí mít připnuté bezpečnostními pásy.
  • Řidiči nosící brýle či kontaktní čočky musí mít při řízení u sebe ještě jeden náhradní pár.

 

Rychlosti na francouzských komunikacích

Nejvyšší povolená rychlost ve Francii je:

  • pro jízdu po dálnici je 130 km/h,
  • na dvouproudové komunikaci 110 km/h,
  • na ostatních silnicích mimo uzavřenou obec 90 km/h
  • ve městech 50 km/h.

Jiné než u nás je, že řidiči vlastnící řidičské oprávnění dobu kratší než dva roky, musí jezdit pomaleji:

  • 80 km/h na silnicích,
  • 100 km/h na dálnicích ve městě,
  • 110 km/h na dálnicích.

Ve Francii platí přednost zprava a i dopravní značení je stejné jako v Česku.

Ilustrační foto: Pixabay.com

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.