Když má motorista z Česka zájem pořídit si a odvézt ojetý vůz přímo z Francie, je mu předem jasné, že se nákup prodraží o náklady vzniklé vzdáleností mezi oběma zeměmi. Vždyť například z Prahy do Štrasburku to je 600, do Paříže a Lyonu přes tisíc a třeba do Toulouse víc než patnáct set kilometrů. To jsou ale jediné potíže, a naštěstí řešitelné. Motoristé tvrdí, že se přesto dovoz auta z Francie vyplatí. Všechny další kroky jsou stejné jako při dovozu auta z jiné země Evropské unie.

Přivézt auto z Francie není nic neobvyklého

Nápad dovézt si auto z Francie může zájemce dostat z několika možných popudů.

  • Auto z Francie si může dovézt například člověk, který ve Francii krátkodobě žije a pracuje. V tom případě vlastně jen vyřizuje běžné formality.
  • Jinou možností je, že například při dovolené ve Francii zájemce cíleně navštěvuje autobazary, a nějaký vůz mu padne do oka.
  • Může se stát, že občanovi ČR chce auto prodat nějaký kamarád/přítel/příbuzný, který ve Francii žije.
  • A nebo, a to je nejčastější, si zájemce vybere v klidu domova nějaký vůz v elektronickém katalogu některého francouzského prodejce ojetých vozů.

Pozor: Vozidlo musí být homologováno pro provoz v ČR.

Anabáze převozu vybraného auta

Po výběru a rozhodnutí začíná anabáze, která se vyvíjí:

  1. buď zájemcovou cestou za vozem a zpět s vozem domů,
  2. a nebo pověřením koupí vyhlédnutého auta nějaké firmy, která se na převoz aut ze zahraničí specializuje.

První možnost cesta za autem – je náročnější z hlediska volného času zájemce a nákladů spojených s cestou do Francie, ubytováním a tak podobně. Ale zase má kupec možnost v případě, že se vůz bude jevit jinak než v katalogu, od koupě “couvnout”. Také se však může stát, že se mu na místě zalíbí jiný vůz, a koupí si jej místo původně vyhlédnutého.

Vyřízení potřebných formalit je na kupujícím samotném, což předpokládá jeho dobrou znalost francouzštiny. Nebo s sebou musí někoho, kdo francouzsky umí tak, aby byl bezpečně schopen pročíst všechny náležitosti kupní smlouvy, jednat na úřadech a podobně.

Jde to i jinak

Když chceme zvolit cestu “nejmenšího odporu”, je jednodušší přivezením auta z Francie a vyřázením potřebných náležitostí pověřit specializovanou firmu. Ta za kupujícího provede všechno:

  • odhlášení na místních úřadech ve Francii,
  • registrace vozidla u nás,
  • vyřízení si dočasných převozních značek,
  • a další nezbytnosti.

Zprostředkovatelská firma dodá s vozem i certifikát Certificat de none gage, který vydávají francouzské prefektury. Tento dokument dokládá, že se nejedná o kradený vůz a že není předmětem nějaké blokace.

Veškeré služby, které zprostředkovatelský společnost nabízí a které by zákazník mohl poptávat, se vyřizují v klidu a v češtině, je možno rozebrat akci převozu do nejmenšího detailu. Zároveň je projednávána i cena za každou odvedenou službu, takže kupující předem ví, kolik ho převoz a služby s ním spojené bude stát.

Kde hledat

Dobrým pomocníkem při hledání vozu z Francie je například portál ebay.fr nebo podobný autoscount.fr. Společnosti samy pro zákazníka zajistí potřebné údaje o technickém stavu vozidla a zařídí v případě přání zákazníka dovoz. Všechny informace a náležitosti jsou k dohledání na portálech společností.

Auto je v Česku. Co dál?

Po přivezení auta z Francie do České republiky je nová majitel povinen podniknout všechny předepsané náležitosti.

  1. První cesta bude na STK. Auto je třeba nechat prohlédnout z hlediska jeho technické způsobilosti a změření emisí.
  2. Vozidlo bylo zatím jen krátkodobě pojištěno na dobu převozu, proto je nutno hned sjednat povinné ručení.
  3. A pak dalším neodkladným krokem je přihlášení vozu na dopravním inspektorátu.
  4. Pozor, v případě, že se jedná o vůz vyrobený před rokem 1996, musí za něj majitel zaplatit ekologickou daň.

Ilustrační foto: pixabay.com

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.