Eurotunel, který je označován za stavbu století, byl slavnostně otevřen v květnu 1994 za účasti francouzského prezidenta Francoise Mitterranda a britské královny Alžběty II. Šest měsíců poté byla zahájena pravidelná přeprava cestujících Eurotunelem pod Lamanšským průlivem a pro mnohé návštěvníky z kontinentu přestala být Velká Británie ostrovem.

Eurotunel: Splnění staleté utopie

Pod Lamanšským průlivem jsou vybudovány celkem tři tunely:

  1. jeden pro vlaky jezdící z Francie,
  2. jeden pro vlaky z Anglie 
  3. a mezi nimi je servisní tunel, který je využíván i v případě nouze.

Projekt za více než deset miliard liber byl dokončen po sedmi letech s ročním zpožděním. Tunel mezi francouzským Calais a britským Folkestonem.

  • Tunel je dlouhý 50,5 kilometru,
  • z toho 38 kilometrů vede v hloubce 25 až 45 metrů pod mořským dnem.

Calais, Francie

Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě – po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).

Koleje, které jsou údajně vyrobeny z nejkvalitnější oceli na světě, zajišťují podle společnosti Eurotunnel mimořádně tichou a hladkou přepravu.

Profil podmořské trati

Železniční svršek klesá poměrně příkře k moři a zhruba po deseti kilometrech se noří pod mořské dno. Přibližně v polovině tunelu začíná opět stoupat k francouzským břehům.

Cestování Eurotunelem

Přepravu osob zajišťují rychlovlaky TGV-Eurostar, kterým trvá cesta tunelem 35 minut.

  • Na britské straně byla roku 2010 dokončena vysokorychlostní trať pod označením High Speed 1 (původně Channel Tunnel Rail Link). Rychlovlaky Eurostar už nemusí být napájeny ze třetí kolejnice.
  • Na celé jeho trase je povolena rychlost 300 km/h, s vyjímkou Eurotunelu a městských oblastí.
  • V tunelu je povolena nejvyšší rychlost 160 km/hod.
  • Vlak poskytuje všemožný komfort včetně barů.
  • Tak jako na letištích, i před průjezdem Eurotunelem prochází každý cestující bezpečnostní kontrolou. 
  • Kontrolována jsou také veškerá zavazadla.
  • Rezervace předem je povinná.
  • Rezervaci lze provést elektronicky.
  • Vlaky jezdí z Calais třikrát za hodinu během dne a každých 75 minut v noci.
  • Cestu ze středu Paříže do centra Londýna podmořským tunelem urazí TGV-Eurostar za tři hodiny.
  • Nákladní doprava je provozována vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord napojující se na francouzskou železniční síť.
  • Osobní vlaky zajíždějí na nově zrekonstruované nádraží Londýn – St. Pancras.
  • Denně tunel přepraví průměrně 400 vlaků s 50 000 cestujícími, 6 000 auty a 54 000 tuny nákladu.

Přeprava vozů

Speciální vlakové soupravy Shuttle jsou určeny pro přepravu osobních aut. V pobřežních městech Folkestone a Calais se nacházejí velké terminály, umožňující naložit do nákladních vagónů automobily.

  • Do speciálních vagónů se vejde do dvou pater pět osobních automobilů.
  • Vlaková souprava má 36 vagónů a vlak přepraví najednou 180 aut.
  • Řidiči i spolucestující zůstanou během cesty ve vagónu, který je vybaven toaletou a umývárnou.

Obavy z cestování pod mořem

Otázka bezpečnosti přepravy tunelem byla pro komerční úspěch projektu prvořadá. Průzkumy ukazují, že uživatelé podmořské rychlé dopravy se často obávají:

  1. teroristických útoků;
  2. uvěznění v tunelu v důsledku technické závady.

Foto: Calais, Francie (pixabay.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.