Nejvyšší v Evropě a druhý nejvyšší na světě je viadukt Millau v jižní Francii. Účelnost, pevnost a krásu, tedy všechny atributy architektury, zaštiťují jména jeho tvůrců: světoznámého architekta Normana Fostera a konstruktéra Michela Virlogeuxe. Grandiózní stavba byla veřejnosti k užívání předána v prosinci roku 2004. 

Viadukt převýšil „železnou dámu“

Eiffelova věž přestala být nejvyšší stavbou ve Francii v roce 2004. Překonal ji viadukt přes údolí řeky Tarn u městečka Millau. V té době to byl nejvyšší most na světě. Na rychlém tahu A 75 spojil Paříž, Massif Central a půvabnou planinu Larzac s pobřežím Středozemního moře. Nad řekou Turn propojili šestiproudou vozovku v ucelené dílo o délce 2460 metrů. Jeho nejvyšší pylony dosahují výšky 343 metry, takže Eiffelovku překonaly o třiadvacet metrů. Pod projektem stavby je podepsán Angličan Norman Foster, což už není jméno, ale značka.

Viadukt Millau: Jízda v nebesích

Pro řidiče a pasažéry je jízda po viaduktu Millau zážitkem. Připadají si jako v letadle. Nad řekou Tarn se obrazně řečeno “vznášejí” ve výšce 270 metrů nad zemí. Futuristický most završil dálniční spojení mezi Paříží a Středomořím. Francouzi si od něj slibovali, že po jeho otevření zmizí zácpy aut směřujících na francouzský jih.

Viadukt Millau

Francouzi toto úchvatné dílo z oceli a betonu postavili za 38 měsíců. Přišlo je v přepočtu na 10,3 miliardy korun. Sumu zaplatila firma Eiffage, kterou proslavila stavba Eiffelovky. Odměnou za to má smluvně zajištěno inkasování mýtného po dobu 75 let od předání.

Firma Eiffage, která viadukt postavila, ručí za jeho bezpečnost po dobu 120 let. Mimo jiné by měl odolat i větrnému poryvu od moře o rychlosti až 200 km/hod. Francouzští stavbaři odvedli technicky dokonalé dílo, aniž narušili unikátní floru a faunu plošiny Larzac.

  • Most otevřel francouzský prezident Jacgues Chirac. Při slavnostním ceremoniálu přelétávaly nad údolím armádní stíhačky, které ve vzduchu zanechávaly stopy barvy francouzské trikolory.

Most z ocelových pavučin

Od skalnatých pohoří nad údolími je na dva a půl kilometru dlouhý most úchvatný pohled. Viadukt z betonu a oceli vypadá křehce až étericky. Dálnici nese sedm štíhlých pilířů, které přecházejí v elegantní pilony, na nichž je most za pomoci “ocelové pavučiny” zavěšen. Pilíře jsou betonové a mají originální tvar; směrem nahoru se zužují a dělí na dva menší. Mají velmi rozdílnou výšku – od 77 m až k 246 metrům (měřeno až k výšce vozovky).

V termínu a podle rozpočtu

Millauský viadukt byl postaven v termínu a v mezích rozpočtu. Město Millau je na architektem Fosterem navržený most patřičně pyšné, architektonický a inženýrský  zázrak jednadvacátého století láká mnoho turistů, kteří přinášejí do města finance.

 

Viadukt Millau v číslech

  • Délka: 2 460 m
  • Šířka: 32 m
  • Maximální výška: 343 m, tzn. 19 m vyšší než Eiffelova věž
  • Spád: 3,025%, stoupání sever-jih (směrem z Clermont-Ferrand – Bézier)
  • Nejvyšší pilíř (pile P2): 245 m
  • Výška sloupu: 87 m
  • Počet pilířů (piles): 7
  • Celková hmotnost: 10 100 tun
  • Nejvyšší povolená rychlost na mostě je 110 km/ hod.

Cena mýtného v roce 2015: 

  1. osobní auto dle sezóny od 6,25 Euro do 9,40 Euro
  2. osobní auto s přívěsem od 9,33 Euro do 14,00 Euro
  3. dodávka od 21,42 Euro do 25,70 Euro,
  4. jednostopá vozidla od 3,92 Euro do 4,70 Euro
  5. nákladní auto od 28,50 Euro do 34,20 Euro

Foto: Viadukt Millau (pixabay.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.