Řidiči autobusů, automobilů jakékoliv kategorie a motocyklů platí ve Francii za průjezd zpoplatněných úseků dálnic tak zvané mýtné. Je to jiný systém než v zemích, kde si musí řidiči koupit dálniční známku. Ve Francii řidič platí jen za skutečné projetí konkrétního úseku. Mýtné se ve Francii platí za přejezd přes určitý most a rovněž za projetí některými tunely – nichž nejdelší je Eurotunel do Anglie.
Obsah článku
Do Francie bez dálniční známky
Na dovolenou do Francie netřeba kupovat francouzskou dálniční známku. Žádná není. Ve Francii je zaveden systém mýtného, při které řidiči platí za projetí úsekem dálnice, který je zpoplatněn. Zpoplatněné úseky nelze přehlédnout, protože jsou ohraničeny mýtnými branami.

Mýtné je povinné pro všechny typy automobilů, autobusy a motocykly. Řidiči, kteří do Francie jezdí často (obchodní cestující, řidiči autobusů a podobně) mohou využívat systému Liber-t, která jim umožní automatickou platbu.
Mosty a tunely
Kromě dálnic se ve Francii platí mátné i za použití některých mostů a průjezd tunely. Zvláštní režim má podmořský Eurotunel mezi francouzským Calais a anglickým Folkestone.
- Na cestu do Francie autem tedy potřebujeme dálniční známku jen tehdy, když cestujeme přes Švýcarsko, a to švýcarskou. V Německu známky dosud (2017) zavedeny nebyly, v Itálii je systém mýtného.
Kategorie vozů podle francouzského systému
Kategorie | Parametry vozidla |
1 | Vozidla s výškou pod dva metry a váhou nepřesahující 3,5 t. To samé platí pro závěsné vozíky (osobní automobily) |
2 | Vozidla s výškou od dvou do tří metrů a hmotností nepřesahující 3,5 t. To samé platí pro závěsné vozíky (přívěsný vozík) |
3 | Vozidla s výškou nad tři metry a hmotností na 3,5 t. (autobus) |
4 | Vozidla s více než dvěma nápravami,výškou větší než tři metry a hmotností nad 3,5 t. Přívěsný vozík nad s výškou nad tři metry a hmotností nad 3,5 t. (nákladní vozy) |
5 | Motocykly, trojkolky a motocykly se sidekárou (motocykl) |
Poplatky za využití mostů a tunelů
I | II | III | IV | V | |
Tunnel du Puymorens | 6,7 | 13,7 | 22,4 | 36,8 | 4 |
Tunnel Maurice-Lemaire | 6 | 9,4 | 16,7 | 28 | |
Pont de Normandie | 5,4 | 6,3 | 6,8 | 13,5 | zdarma |
Pont de Trancarville | 2,6 | 3,2 | 3,8 | 6,6 | zdarma |
Viaduc de Millau | 9,8 | 14,6 | 26,7 | 34,8 | |
Tunnel du Fréjus | 57,6 | dle euro kat. | dle euro kat. | ||
Tunnel du Mont Blanc | 57,6 | dle euro kat. | dle euro kat. | ||
Tunnel Prado Carénage | Jednotné mýtné 2,80 € pro vozidla do 3,5 t a výškou do 3,2 m | ||||
Tunnel Duplex A86 Rueil-Malmaison | Poplatek 12,50 – 1,50 € (dle dne a času průjezdu) pro vozidla | ||||
Poplatek 12,50 – 1,50 € (dle dne a času průjezdu) pro vozidla s výškou do 2 m. Zákaz vjezdu motocyklům a vozidlům na LPG. |
Poplatky za využití Eurotunelu (jen orientační)
Délka pobytu | Cena tam od | Cena zpět od |
1 – 2 dny | £ 23,00 | £23,00 |
2 – 5 dní | £ 59,00 | £59,00 |
libovolně | £ 79,00 | £79,00 |
Pro získání nejvýhodnější ceny se doporučuje provést před cestou rezervaci na webu eurotunnel.com. V tabulce je uvedeno jen několik nejlevnějších tarifů. Kompletní nabídka je k nalezení rovněž na webu eurotunelu.
Jak zaplatit mýtné
Mýtné za průjezd dálničních úseků je ve Francii možno zaplatit několika způsoby.
- Platbou v hotovosti, ta je přijímána v měnách Euro, Libra, Švýcarský frank a Dolar.
- Praktičtější možností platba je kreditní kartou: CB, Visa, EuroCard Mastercard a Cofinoga (pravděpodobně nejsou přijímány karty Maestro a Electro).
- Poplatky je možno uhradit i soukromou palivovou kartou EuroShell, Uta, Routex, Eurotrafic, DKV, Total GR a Essocard.
- V případě, že po francouzských dálnicích někdo jezdí častěji, může pro automatickou platbu využít systém Liber-t.
Systém pro automatickou platbu Liber-t
Libert-t je systém pro automatickou platbu mýtného za průjezd dálničních úseků a některých mostů. Jedná se o bezdrátové technické zařízení, které je připevněno na čelním skle automobilu a umožňuje tak plynulý průjezd přes mýtné brány. Při průjezdu mýtnou branou proto není třeba zcela zastavovat, stačí zajet do vyhrazeného pruhu zpomalit na rychlost 30 km/hod.
Projeté úseky jsou zaznamenávány systémem a na konci každého měsíce je spolu se seznamem projetých úseků vygenerováno vyúčtování.
Sleva pro tělesně postižené řidiče
Pro lidi s tělesným handicapem, kteří využívají upravené vozidlo spadající do kategorie 2, je po žádosti u obsluhy mýtné brány účtováno levnější mýtné, a to jako pro vozy kategorie 1.
Foto: Francie, mýtná brána (pixabay.com)
Zdroj: S využitím informací tolls.eu platných pro rok 2017
Prosím o výpočet mýtného na trase Mulhouse,Besancon, Lyon, Orange, Nimes,Arles, Saintes-Maries-de-la-Mer