Eurotunel, který je označován za stavbu století, byl slavnostně otevřen v květnu 1994 za účasti francouzského prezidenta Francoise Mitterranda a britské královny Alžběty II. Šest měsíců poté byla zahájena pravidelná přeprava cestujících Eurotunelem pod Lamanšským průlivem a pro mnohé návštěvníky z kontinentu přestala být Velká Británie ostrovem.
Obsah článku
Eurotunel: Splnění staleté utopie
Pod Lamanšským průlivem jsou vybudovány celkem tři tunely:
- jeden pro vlaky jezdící z Francie,
- jeden pro vlaky z Anglie
- a mezi nimi je servisní tunel, který je využíván i v případě nouze.
Projekt za více než deset miliard liber byl dokončen po sedmi letech s ročním zpožděním. Tunel mezi francouzským Calais a britským Folkestonem.
- Tunel je dlouhý 50,5 kilometru,
- z toho 38 kilometrů vede v hloubce 25 až 45 metrů pod mořským dnem.

Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě – po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).
Koleje, které jsou údajně vyrobeny z nejkvalitnější oceli na světě, zajišťují podle společnosti Eurotunnel mimořádně tichou a hladkou přepravu.
Profil podmořské trati
Železniční svršek klesá poměrně příkře k moři a zhruba po deseti kilometrech se noří pod mořské dno. Přibližně v polovině tunelu začíná opět stoupat k francouzským břehům.
Cestování Eurotunelem
Přepravu osob zajišťují rychlovlaky TGV-Eurostar, kterým trvá cesta tunelem 35 minut.
- Na britské straně byla roku 2010 dokončena vysokorychlostní trať pod označením High Speed 1 (původně Channel Tunnel Rail Link). Rychlovlaky Eurostar už nemusí být napájeny ze třetí kolejnice.
- Na celé jeho trase je povolena rychlost 300 km/h, s vyjímkou Eurotunelu a městských oblastí.
- V tunelu je povolena nejvyšší rychlost 160 km/hod.
- Vlak poskytuje všemožný komfort včetně barů.
- Tak jako na letištích, i před průjezdem Eurotunelem prochází každý cestující bezpečnostní kontrolou.
- Kontrolována jsou také veškerá zavazadla.
- Rezervace předem je povinná.
- Rezervaci lze provést elektronicky.
- Vlaky jezdí z Calais třikrát za hodinu během dne a každých 75 minut v noci.
- Cestu ze středu Paříže do centra Londýna podmořským tunelem urazí TGV-Eurostar za tři hodiny.
- Nákladní doprava je provozována vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord napojující se na francouzskou železniční síť.
- Osobní vlaky zajíždějí na nově zrekonstruované nádraží Londýn – St. Pancras.
- Denně tunel přepraví průměrně 400 vlaků s 50 000 cestujícími, 6 000 auty a 54 000 tuny nákladu.
Přeprava vozů
Speciální vlakové soupravy Shuttle jsou určeny pro přepravu osobních aut. V pobřežních městech Folkestone a Calais se nacházejí velké terminály, umožňující naložit do nákladních vagónů automobily.
- Do speciálních vagónů se vejde do dvou pater pět osobních automobilů.
- Vlaková souprava má 36 vagónů a vlak přepraví najednou 180 aut.
- Řidiči i spolucestující zůstanou během cesty ve vagónu, který je vybaven toaletou a umývárnou.
Obavy z cestování pod mořem
Otázka bezpečnosti přepravy tunelem byla pro komerční úspěch projektu prvořadá. Průzkumy ukazují, že uživatelé podmořské rychlé dopravy se často obávají:
- teroristických útoků;
- uvěznění v tunelu v důsledku technické závady.
Foto: Calais, Francie (pixabay.com)